نگاهي به مكانيسم استتار در جانوران
نوشته شده توسط : دکتر مهرداد حلوایی



چرا پوست پلنگ‌ها منقش به علامت‌هاي رز مانندي است در حالي كه پوست ببرها را نوارهاي ممتد پوشانده است؟ 

مطالعات نشان مي‌دهد به دليل اين كه پلنگ‌ها در محيطي مملو از درخت، بوته و شاخه و برگ با سايه‌هايي تكه‌تكه و راه‌راه حركت مي‌كنند پوست بدنشان به اين شكل تكامل يافته است. اما آيا حقيقت ديگري در اين داستان نهفته است يا خير؟

محققان در دانشگاه بريستول به منظور درك اين كه چه چيز باعث تكامل تدريجي چنين تنوع و زيبايي سحرآميز و فريبنده‌اي در پوشش گربه‌هاي وحشي شده نشان‌ها و علامت‌هاي روي پوست 35 نوع گربه‌ وحشي را بررسي كردند.

محققان با مرتبط كردن تفاوت‌هاي ظاهري شكل پوست گربه‌سانان با مدل رياضي الگوي تكاملي توانستند كوچك‌ترين اختلافات موجود در اين نقش و نگار روي پوست گربه‌سانان را ثبت كنند.

آنها دريافتند گربه‌هايي كه در محيط‌هاي انبوه و در ميان درختان زندگي ‌مي‌كنند و فعاليت‌هايشان را در محيط‌هايي با نور كم انجام مي‌دهند احتمال بيشتري دارد كه الگوي پوشش پوستشان از يك الگوي پيچيده و بي‌قاعده پيروي كند.

اين موضوع نشان مي‌دهد كه الگوهاي مفصل و پرجزئيات پوشش بدن گربه‌سانان به منظور استتار تكامل يافته است.



تحليل تاريخ تكاملي الگوي پوششي گربه‌سانان نشان مي‌داد اين الگوها نسبت به ساير الگوها مي‌توانند سريعا تشكيل شده يا از بين بروند.

اين تحقيقات نشان مي‌دهد به عنوان مثال چرا پلنگ سياه وجود دارد، اما يوزپلنگ سياه ناشناخته است. برخلاف يوزپلنگ‌ها گستره سكونت پلنگ‌ها وسيع بوده و در نتيجه شاهد الگوهاي رفتاري متفاوتي در آنان هستيم.

داشتن جايگاه‌هاي محيطي مختلف كه گونه‌هاي مختلفي مي‌توانند از آن استفاده كنند اجازه مي‌دهد كه رنگ‌ها و الگوهاي پوششي مختلف در ميان جمعيت حيات وحش آن منطقه پايدار بماند. اگرچه ارتباط روشني بين محيط و الگوي پوشش برقرار است، اما اين مطالعات بعضي ناهنجاري‌ها را هم مشخص مي‌كند. به عنوان مثال يوزپلنگ علي‌رغم زندگي در ميحطي باز الگوي خال خال خود را همچنان حفظ كرده است. اما چگونگي حفظ اين الگو نامشخص است.

مطالعات نشان مي‌داد گونه‌هاي اندكي پوششي با نوارهاي عمودي دارند. از بين 35 گونه مورد بررسي تنها ببرها هميشه داراي الگوي نواري عمودي بوده و اين الگو آنچنان كه انتظار مي‌رود زياد وابسته به چمنزارها نبوده است، اگرچه به نظر مي‌رسد ببرها در عمل استتار بسيار موفق بوده‌اند. جاي سوال اينجاست كه چرا اين نوارهاي عمودي در ديگر گربه‌ها و پستانداران معمول نيست؟

 




:: موضوعات مرتبط: دنیای جانوران , علوم جانوری و سلولی , ,
:: بازدید از این مطلب : 686
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمد شکیبا در تاریخ : 1392/9/8/5 - - گفته است :
سلام آقای دکتر .چطور ممکن است آدمها با این همه القاب و عناوین و تحصیلاتی در این حد فوق العاده ,نمی توانید حریف موش بشوند . و این در حالیست که موشها نه دانشگاه رفته اند ونه حتی سواد خواندن ونوشتن دارند . موشهادر حالیکه متخصص زنگی پایدارتر شده اند به این همه تحصیلات شما میخندند. اگر دوست داشتید گفتگو کنیم!


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: